בלוג

מה חשוב לבדוק בראיון עבודה

ראיון עבודה, זוהי פגישה בין המועמד לבין המעסיק בה נשאלות שאלות הדדיות. המעסיק רוצה להכיר את המועמד ואת כישוריו וגם המועמד מוזמן לשאול שאלות על מקום העבודה והתפקיד. בשאיפה ששני הצדדים יצאו מרוצים – המועמד ממקום העבודה והתפקיד, והמעסיק יהיה מרוצה מביצועיו של המועמד. אך בעוד ראיון העבודה נראה דבר פשוט, מסתתרת מאחוריו מחשבה רבה או לפחות צריכה להיות מחשבה רבה. שכירת עובד שאינו מתאים עלולה להיות דבר יקר. הכשרת העובד עולה כסף לחברה ואם בסוף מסתבר שהוא אינו מתאים זהו כסף שיורד לטמיון. על מנת להימנע ממצבים אלו חשוב שלארגון תהיה דרך מסודרת לביצוע ראיונות עבודה אשר באמת יצליחו לזהות מי מתאים עבור הארגון. אז מה בעצם חשוב לבדוק או לשאול בראיון עבודה?

השלב הראשון מתחיל דווקא בהתבוננות פנימית לדרישות התפקיד. יש לחשוב על מהות התפקיד והכישורים הנדרשים בשביל לבצע אותו. נסו לחשוב על האנשים הקודמים בתפקיד וכיצד הם ביצעו אותו, זה יעזור לכם לאפיין את התכונות והכישורים הנדרשים לביצוע טוב של התפקיד. חשוב שתגבשו רשימה מסודרת של כל הדרישות, הכישורים והפקטורים שעשויים לשחק תפקיד במציאת המועמד.

בניית השאלות

לאחר שגיבשתם את הקריטריונים הדרושים עבור התפקיד יש לחשוב על השאלות שיעזרו לכם למצוא או לשלול את אותן התכונות אצל המועמד. שאלות בראיונות עבודה אינן אלתור של אותו הרגע, הן צריכות להיות מוכנות מראש. עבור כל קריטריון נסו לחשוב על כמה שאלות שיעזרו לכם להבין האם המועמד עונה או לא עונה על דרישות הקריטריון.

ישנן צורות שונות לשאול את השאלות וחשוב להשתמש בטכניקות שונות:

שאלות חיוביות – שאלות המנוסחות בצורה חיובית, כמו לשאול את המועמד במה הוא הצטיין במקום עבודתו הקודם.

שאלות שליליות – שאלות המנוסחות בצורה שלילית, למשל ניתן לשאול את המועמד היכן הוא חושב שהוא נכשל.

שאלות עובדתיות ושאלות כלליות –  שאלות טכניות המוודאות נתונים מקורות החיים, כמו כמה שנים עבד בחברה הקודמת או מהו תחום לימודיו. שאלה כללית חשובה מאוד יכולה להיות למה המועמד רוצה לעבוד בחברה.

שאלות היפותטיות – יש לשאול גם שאלות על מצבים היפותטיים שעלולים לקרות, אלו הן שאלות בסגנון ”מה תעשה אם…“. שאלות אלו יכולות לדבר על מצבי קיצון שעלולים לקרות במקום העבודה והתשובה תעיד על ערכיו המוסריים, יכולת החשיבה מחוץ לקופסה וכו‘.

שאלות מלחיצות – שאלות אשר יכניסו את המועמד למעט לחץ ובעזרתן נוכל לדעת כיצד הוא מתמודד עם מצבי לחץ. למשל ניתן לשאול את השאלה ”מדוע שנעסיק אותך אם אין לך ניסיון“. שאלה זו מלחיצה מועמד שרוצה להתקבל לעבודה והיא מחייבת אותו להביא נימוקים עניינים במהירות. זוהי שאלה מעולה כאשר מחפשים עובדי שירות לקוחות.

שאלות התנהגותיות – במקום לשאול שאלה כללית כמו ”האם יש לך יוזמה אישית“ ניתן לשאול שאלות המבוססות על העבר ולשאול ”תן לי דוגמה למקרה שבו נקטת ביוזמה אישית שתרמה לארגון“. ההיגיון מאחורי זה הוא שביצועי העבר הם אינדיקציה לעתיד.