בלוג

מתי השלב לעבור להיות חברה בע“מ?

כאשר אנו פותחים עסק עלינו לבחור בצורת ההתאגדות המתאימה, למשל ניתן להיות עוסק עצמאי, עוסק מורשה או חברה בע“מ. יכולת הבחירה שלנו היא קצת מוגבלת מכיוון שישנם מקרים בהם, בגלל תחום העיסוק, החוק מחייב אותנו לצורת התאגדות מסוימת. אך עבור רוב העסקים צריכה להיעשות בחירה הקמת חברה בע“מ לבין עוסק מורשה. בעת פתיחת העסק יש לעשות את השיקולים ולקבל את ההחלטה. הדרך הכי טובה לעשות זאת היא באמצעות התייעצות עם רואה חשבון אשר ימליץ לכם מהי הדרך הכי מתאימה וכדאית עבור העסק שלכם. כמובן שישנם גם מקרים בהם עסק מוקם בתור עוסק מורשה ובהמשך מתקבלת ההחלטה לשנות את המעמד לחברה בע“מ. זה קורה כאשר הנסיבות בזמן פתיחת העסק התאימו לעוסק מורשה, אך עם הזמן הפעילות העסקית גדלה והעסק הבין שמוטב לו לשנות את הסטטוס. אם כך נשאלת השאלה מתי השלב לעבור להיות חברה בע“מ?

אם אתם מתלבטים האם הגיע הזמן להפוך לחברה בע“מ, להלן כמה נקודות למחשבה:

  1. האחריות המוגבלת – ככל שרמת הפעילות של העסק מורכבת וגדולה, כך העסק גם חשוף לסיכונים גבוהים יותר. אם אתם מתנהלים במעמד של עוסק מורשה את לוקחים על עצמכם את כל הסיכון, כלומר כל תביעה משפטית היא אישית נגדכם. לכן כאשר לחברה ישנה פעילות רבה ומורכבת בוודאי תרצו להפחית את הסיכון האישי. חברה בע“מ היא הפתרון מכיוון שהיא ישות משפטית נפרדת מבעליה.
  2. הנהלת חשבונות כפולה – אחד החסרונות של חברה בע“מ הוא הצורך בהנהלת חשבונות כפולה, דבר אשר מייקר לכם את עלויות הנהלת החשבונות. אבל ישנם מקרים רבים שבשל אופי פעילות העסק ו/או היקף מחזור המכירות, אתם בכל מקרה מחויבים להנהלת חשבונות כפולה. ואם אתם בכל מקרה מחויבים להנהלת חשבונות כפולה אז למה שלא תהיו חברה בע“מ?
  3. הקטנת תשלומי המסים ותכנון מס – מס חברות בישראל נכון להיום הוא 23% ואילו עבור עוסק עצמאי ישנן מדרגות מס. כאשר ההכנסה השנתית של עצמאי גבוהה מ 172,321 ש“ח הוא צריך לשלם 31% מס הכנסה ועל זה מתווספים תשלומים לביטוח הלאומי. כך שבקלות יתכן מצב בו לעצמאי מוטב להפוך לחברה בע“מ ולהפחית את תשלומי המסים. בנוסף לכך חברה בע“מ יכולה לעשות תכנוני מס טובים יותר. ניתן להשקיע את הרווחים לצורך צמיחת העסק ולהפחית את תשלומי המסים.
  4. סחירות החברה – כאשר מדובר בחברה בע“מ ניתן בקלות למכור את החברה או להכניס משקיעים. העסק יכול להתנהל בצורה בריאה יותר כאשר מדובר בחברה בע“מ.

לצד השיקולים הטכניים ישנם גם ענייני מיתוג ותדמית. חברה בע“מ נתפסת בקרב הלקוחות והספקים כמשהו רציני ואחראי יותר.